سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

 وظایف و تکالیف شیعیان در عصر غیبت امام زمان (عج) - پایگاه اطلاع رسانی مباشری

<

 وظایف و تکالیف شیعیان در عصر غیبت امام زمان (عج)

 
با توجه به احادیث خاندان وحى در عصر غیبت، وظایف و تکالیفى براى شیعیان و محبّان آن حضرت مشخص و معیّن شده که به برخى از وظایف اشاره مى نماییم.
1 ـ معرفت و شناخت
یکى از وظایف شیعه نسبت به امام زمان (عج) به دست آوردن شناخت از صفات و آداب و ویژگیهاى آن جناب و علایم حتمى او مى باشد ; زیرا آن حضرت امامى واجب الاطاعة است .و هر کسى که اطاعتش واجب است، باید صفاتش را شناخت تا با شخص دیگرى که مقام او را به دروغ و ستم ادعا مى کند، اشتباه نگردد. بنابراین شناخت و معرفت نسبت به آن حضرت واجب و لازم است.
2 ـ صدقه دادن به نیابت از آن حضرت
این امر نشانه مودّت و دوستى آن جناب و ولایت اوست. سید بن طاووس در کتاب کشف المحجه به فرزندش چنین سفارش مى کند:
... صدقه دادن از سوى آن حضرت بیش از صدقه دادن از سوى خودت و عزیزانت قرار بده و دعا کردن براى آن حضرت را مقدم بدار که سبب مى شود به سوى تو توجه فرماید و به تو احسان نماید...
3 ـ سعى در اصلاح جامعه و امر به معروف ونهى از منکر
از جمله وظایف مهم شیعیان و شیفتگان حضرت حجت (عج) اصلاح جامعه خود است، باید گفت بزرگترین امر به معروف و ناهى از منکر در عصر ظهور، خود امام مهدى (عج) است پس چگونه ممکن است جامعه منتظر، خشنودى مهدى (عج) را بخواهد و در این بُعد و زمینه به مهدى (عج) اقتدا نکند.
4 ـ تزکیه و خود سازى
امام صادق ع مى فرماید:
هر کسى که دوست مى دارد از اصحاب قائم ع باشد مى بایست منتظر باشد پس چنانچه بمیرد و پس از مردنش قائم(عج) بپاخیزد، پاداش او همچنان پاداش کسى خواهد بود که آن حضرت را درک کرده است.
5 ـ دعا براى حفظ ایمان
چون در عصر غیبت خطرات بسیار و امواج خطرناکى خانه دل انسان را تهدید مى کند، لازم است ضمن تلاش جدى براى تخلق به اخلاق الهى دست به دعا بلند کرده و از خداوند استمدادنمود.
6 ـ قیام هنگام شنیدن نام آن حضرت از وظایف شیعیان در عصر غیبت است.
7 ـ دعا کردن براى آن حضرت، وظیفه دیگر شیعیان در عصر غیبت است .
8 ـ محزون بودن از فراق آن حضرت وظیفه دیگر شیعیان در عصر غیبت است.
9 ـ انتظار فرج و ظهور آن حضرت وظیفه دیگر شیعیان در عصر غیبت است.
10 ـ حج رفتن به نیابت آن حضرت وظیفه دیگر شیعیان در عصرغیبت

نوشته شده توسط : موسی مباشری

[ نظر]